+

Restaurantmarketing: laat zien wie je bent en trek meer gasten

Ik zag laatst weer de commercial voorbij komen van de restaurantketen La Cubanita. Het viel me op dat er eigenlijk weinig bijbleef van de boodschap en dat ik, toen ik begon aan dit blog, de naam van de keten weer even moest googelen. Het aanbod dat ze doen in de reclame, noch het concept van het restaurant is dus blijven hangen. Helaas is deze weinigzeggende marketingcampagne van deze keten vrij typerend voor de restaurantbranche.

Restaurants zijn erg goed in het volgen van de traditionele regels van de marketing. Laten zien wat je verkoopt en er een leuk aanbod tegenaan gooien dat tijdelijk geldig is (zoals de “Verwenmaand september” in de La Cubanita reclames). Dit met de bedoeling klanten zo snel mogelijk naar je restaurant te lokken. 

Jarenlang heeft dit goed gewerkt voor zowel restaurants als ook voor andere bedrijven. Het is echter niet langer genoeg. De reden waarom is dat er met deze vorm van marketing compleet voorbij wordt gegaan aan het emotionele aspect van een restaurant en van het eten dat geserveerd wordt.

Kunst

Een goede chef is een kunstenaar in het vertellen van zijn verhaal. Niet met woorden, maar in de vorm van zijn 
gerechten en de beleving in zijn restaurant. Het ‘waarom’ achter een restaurant, is wat zowel de gasten als de werknemers aan jou als chef bindt.

  • “Waarom ben je chef?”
  • “Waarom maak je deze gerechten?”
  • “Waarom gebruik je deze producten?”

Als je in staat bent om te antwoorden op deze vragen en jouw filosofie door je gerechten en ambiance helder te maken voor je gasten, dan creëer je een sterke en langdurige verbintenis. 


Een gepassioneerd doel stelt je in staat om op zoek te gaan naar die connectie met je gasten. Je hele restaurant moet jouw filosofie dan ook uitstralen, van binnen en van buiten. Dit is natuurlijk een hele opgave, maar wel uitermate van belang om boven de massa uit te steken.

Massimo Bottura

Neem bijvoorbeeld Massimo Bottura (Restaurant Osteria Francescana, 3 Michelin sterren). 


Zijn filosofie is gericht op het verenigen van eeuwenoude tradities in de Italiaanse keuken met het moderne koken. Jarenlang heeft hij moeten vechten voor zijn filosofie, zeker omdat de Italianen vaak vastgeroest zijn in culinaire tradities en niet snel openstaan voor vernieuwingen. Vandaag de dag heeft Massimo Bottura één van de beste restaurants ter wereld. Omdat zijn gerechten en restaurant een uniek verhaal vertellen.

Jamie Oliver

Of neem Jamie Oliver, die vecht voor zijn boodschap om niet langer bang te zijn voor eten, het niet te zien als een vijand. 


Hij wil ons weer wilt laten genieten van simpele, eerlijke en gebalanceerde gerechten. Zijn verhaal is ons weer te laten inzien dat eten één van de meest waardevolle bezigheden kan zijn in ons leven. En die boodschap straalt hij in alles uit.

Ferran Adrià

Ook Ferran Adrià van voormalig restaurant El Bulli (5x uitgeroepen tot best restaurant van de wereld) heeft een duidelijke filosofie: vrijheid, risico en passie. 


Dit kwam tot uiting in combinaties van smaken en ingrediënten die nog nooit eerder vertoond waren. Nieuwe technieken die nog nooit iemand geprobeerd had. Alles aan El Bulli ademde zijn filosofie en authentieke verhaal.

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen. Waar het uiteindelijk allemaal op neer komt is passie. Passie voor eten, passie voor producten en passie voor je gasten.

Als je als restauranteigenaar die passie kunt overbrengen in het verhaal dat je met je gerechten, je restaurantuitstraling en de beleving, dan creëer je diepgewortelde en langdurige relaties met gasten.

Durf je verhaal te vertellen met meer dan alleen je recepten. Durf in je restaurantmarketing naar buiten te treden met jouw ‘Waarom-verhaal’ . Alleen dan maak je connecties die een leven lang meegaan.

Wil je advies of hulp bij de marketing van je restaurant? We komen graag vrijblijvend vertellen hoe we jouw restaurant met storytelling en content marketing nieuwe gasten laten krijgen en bestaande gasten tot vaste gasten maken.

‹ Ga Terug