+

Wat is jouw wijn van de doden?

In het Noorden van Portugal ligt het dorpje Boticas. De bewoners ervan scheppen er een groot genoegen in om hun zelf geproduceerde wijn elk voorjaar diep in de aarde van het dorp te begraven. Om die een paar maanden later, als herfststormen de streek kil en guur maken, weer op te graven.

Ze hebben hun wijn dan ook pasend de even curieuze als tot de verbeelding sprekende naam gegeven ‘Vinho dos Mortos’ oftewel ‘Wijn van de doden’

De oorsprong gaat terug naar het jaar 1808, toen de legers van Napoleon Portugal binnenvielen. Paniek alom. Mensen vluchtten, probeerden lijf en have te redden of zonken jammerend op hun knieën, de vijand smekend hen en hun eigendommen te sparen.

Maar niet de inwoners van het kleine dorpje Boticas. Nee, zij hadden andere bekommernissen. Namelijk hoe ze hun eigen gemaakte wijnvoorraden ongeschonden door de Napoleontische aanval konden loodsen.

Je moet tenslotte prioriteiten stellen in het leven, nietwaar. 

Ze kregen het lumineuze idee om alle flessen wijn accuut in de aarde in en rond hun dorp te begraven. 

En toen de legers Boticas binnentrokken, troffen ze waarschijnlijk het enige Portugese dorp aan dat volledig uit geheelonthouders leek te bestaan.

Maar zoals altijd in de geschiedenis, luwde uiteindelijk ook deze oorlogsstorm weer. Napoleon verloor zijn interesse in Portugal en vertrok. 

En het eerste wat de bewoners van Boticas deden toen de rust was weergekeerd, was hun wijn opgraven. Hoe vier je immers de nieuw herwonnen vrede zonder wijn?

Ze klonken de glazen, namen een eerste slok en waren meteen volkomen verbluft. 

De kwaliteit was vele malen beter dan de beste wijn die de wijnranken van Boticas ooit in de hele geschiedenis van het dorp hadden voortgebracht. 

De tijd die de flessen in de duisternis en constante temperatuur van de aarde van Boticas hadden doorgebracht, had de kwaliteit van de wijn enorm verbeterd.

Sindsdien begraven de inwoners van Boticas elk voorjaar hun wijn van de voorafgaande oogst in de aarde van het dorp. Om die daar in de lente en zomer te laten rijpen. 

En al hoort de wijn zeker niet tot groten der aarde, de geniaal bedachte naam alleen al maakt dat helemaal goed. ‘Vinho dos Mortos’, ‘Wijn van de Doden’, vertelt alles over een wijn die elk jaar weer zijn eigen begrafenis en wederopstanding kent.

Dat is de kracht van branding en storytelling. Anders zijn en je onderscheiden. En dat doe je met jouw eigen authentieke verhaal. 

Geen gelikt en bedacht bullshit marketingverhaaltje, nee, een puur en oprecht verhaal dat uit elke vezel van je lijf en bedrijf komt.

Heb je er als bedrijf in de food of beverage branche of als restaurant moeite mee jouw unieke brandstory op te graven uit de aarde van je bedrijf? 

Of lukt het je niet om jouw merk aanstekelijk in de markt te zetten met content die tot de verbeelding spreekt? 

Dan kunnen wij jou als gespecialiseerd contentbureau voor food & beverage en restaurants, bij elke stap helpen. 

Hoe? Maak als eerste stap, een afspraak met ons
Dan vertellen we je graag vrijblijvend hoe we van jouw brand of product een succesverhaal gaan maken.

Hans van Bergen, Creative director The Story Hunters
Contentbureau voor restaurants en Food & beverage

‹ Ga Terug