+

Waarom je merkwaarden misschien wel je belangrijkste marketingboodschap zijn

Sta je er als restauranteigenaar of retailer in de foodbranche wel eens bij stil, dat het merendeel van je eerste klantcontacten plaatsvindt op momenten dat jij er niet bent om advies te geven? 

Het eerste contact begint namelijk meestal online. Daar, op je website of je social media, beslist de potentiële klant al voor het grootste deel of hij in je restaurant komt eten of dat hij je product af gaat nemen. 

Dus kun je er maar beter voor zorgen dat je website en  social media, op dat moment met dezelfde passie communiceren wat jij die potentiële klant zou vertellen als je oog in oog met hem zou staan.

Hoe val je op tussen het enorme keuzeaanbod op internet


De tijd van zonder veel omhaal op een product of restaurant afgaan is voorbij. Het keuzeaanbod aan restaurants en foodproducten is mede door internet immens groot

Dat de kwaliteit van je gerechten of producten goed moet zijn, is uiteraard een eerste vereiste voor succes. Maar wat mensen op internet laat beslissen of ze klant van je worden, wordt voor een groot bepaald door andere factoren. 

Ze zoeken naar aanbevelingen, advies en beoordelingen. Ze zoeken naar raakvlakken en overeenkomsten die hun behoefte aan beleving vervullen. Ze willen het restaurant zien, de keuken, de mensen die er werken, de sfeer als er gegeten wordt. In teksten, in foto’s en video’s. Uit eten begint al op je site of je social media. Je toekomstige klant wil een gevoel van vertrouwen krijgen in je restaurant of product.




Visie, missie en kernwaarden maken je onderscheidend


Wat daarbij misschien wel de grootste rol speelt, zijn je merkwaarden. Datgene waar jij als bedrijf voor staat. Je visie, je missie en het authentieke en onderscheidende verhaal achter je merk en product. 

Het helder online communiceren in woord en beeld van je merkwaarden, maakt het verschil tussen informele interesse op je site en een daadwerkelijke nieuwe klant.

Je merk is uiteraard niet online aanwezig als een echte persoon van vlees en bloed. Maar daarom is het juist nog belangrijker dat alle content die jij op internet verspreidt, exact dezelfde persoonlijkheid heeft als jij of je merk of product.

Elke voetstap die je zet op internet, of het nu met je website is, een advertentie of met je social media posts, alles zal exact jouw merkwaarden en jouw story moeten weerspiegelen. 

Heb je een stoer grillrestaurant, laat dat online voelen in krachtige beelden, stoere taal, stevige kleuren en vlammende grillroosters. Breng je een lijn voedingsproducten op de markt die een rustiek en regionaal karakter heeft, vertaal je visie en missie dan juist in vorm en taal die dat volledig uitdragen. 



Maak je klanten deelgenoot van je ontwikkeling


Vertel het verhaal dat jou uniek maakt tot in het kleinste detail. Daarmee sla je de eerste brug om mensen te laten kiezen voor voor jouw restaurant of product.


Waak wel voor een fout die vaak wordt gemaakt, stilstand. Net als een persoon groeit en verandert ook je bedrijf. Blijf deze veranderingen communiceren op internet, via je social media, je blog of vlog of nieuwsbrieven. Blijf niet statisch hangen in één beeld.

Als jouw klanten op basis van jouw waarden, je visie en missie een connectie met je voelen, zullen ze je openheid alleen maar waarderen. Ze zullen zich betrokken voelen bij je restaurant of product en de verdere ontwikkeling ervan.


Bouw vertrouwen op door oprecht, transparant en authentiek te zijn


Dit zijn drie kernwoorden voor de wijze waarop je je bedrijf of product online maar ook offline presenteert. Alles staat of valt met het opbouwen van vertrouwen. Zowel bij bestaande als potentiële klanten. Verwachtingen die je oproept zul je waar moeten maken. Daarom is het zo belangrijk om eerst je kernwaarden, je visie en je missie helder op papier te hebben. 


Als je elke boodschap die je via je site, je blog, social media of andere kanalen communiceert, toetst aan je kernwaarden, visie en missie zul je altijd oprecht overkomen.

Op die manier bouw je vertrouwen op met je publiek. Met alle digitale mogelijkheden als blogs en social media, is in contact komen en communiceren met jouw doelgroep nog nooit zo gemakkelijk geweest. Maar vergeet nooit dat daar ook een keerzijde aan is. Ook je publiek kan vrijelijk gebruik maken van al die mogelijkheden. 


Voorkom vernietigend commentaar


Als een gast die bij je komt eten of iemand die je product afneemt, niet beleeft of ervaart wat jij hem op je site of social media hebt beloofd, is een vernietigend commentaar op social media negen van de tien keer het gevolg.


Het enige recept om dit tegen te gaan is vertrouwen creëren door altijd en overal oprecht, transparant en authentiek te communiceren vanuit je visie, je missie en je bedrijfsverhaal.

Heb je moeite om je visie, missie, kernwaarden en bedrijfsstory helder te krijgen of uit te dragen in je communicatie? The Story Hunters kunnen je helpen. Kom eens vrijblijvend praten over wat we voor je kunnen doen.


‹ Ga Terug