+

De enige strategie om de content chaos de baas te blijven

Restaurant De Waag is sinds vorig jaar actief op social media. Er zit echter weinig structuur in de berichten die ze plaatsen. Daarnaast is het niet duidelijk wie er nu verantwoordelijk is voor de online content. 

Zowel de eigenaren als de keukenbridage en het bedienend personeel onderhouden allemaal actief de social-mediakanalen. Omdat er geen concrete afspraken zijn, loopt de content vaak langs elkaar af. Zo waren er deze week drie berichten geplaatst over exact hetzelfde onderwerp. 

Restaurant De Waag realiseert zich dat deze manier van werken ten koste gaat van de effectiviteit van hun inspanningen en dus onnodig geld kost. Ze besluiten orde in de chaos te brengen en te starten met een contentkalender.


Oplossing

Geen structuur, een klein marketingbudget, tijdgebrek of te weinig kennis. Dit zijn stuk voor stuk mogelijke oorzaken waarom de content binnen je bedrijf niet op orde is. Al deze problemen kunnen aangepakt worden, om zo toch structureel kwalitatieve content te publiceren. Als bedrijf weet je als geen ander hoe belangrijk het is om mee te gaan met de tijd en in het vizier te blijven van je (potentiële) klanten. Content marketing speelt hier een belangrijke rol bij. Een contentkalender kan dan ook een oplossing bieden voor bovenstaande problemen.    

 

Het nut van een contentkalender

De term contentkalender heeft niet veel uitleg nodig. Het woord zelf legt het grotendeels al uit. Kort samengevat is een content kalender een overzichtelijke planning waar je content kunt inplannen, onderhouden en automatiseren. 

Met deze kalender heb je geen andere planningstools meer nodig voor je content. Alles is namelijk georganiseerd op één plaats. Geen volle agenda’s, dagelijkse vergaderingen of lange e-mails meer over wie wat en wanneer moet doen. Met een content kalender kun je in één oogopslag zien wat er moet gebeuren én heb je altijd alles binnen handbereik.

 

Enorme tijdsbesparing

Wanneer je eenmaal doorhebt hoe een contentplanning werkt, bespaar je bakken met tijd. Wist je bijvoorbeeld dat je met de tool Contently alleen al 4 uur bespaart per content creatie? Voordat je kunt gaan profiteren van een tijdsbesparing zoals deze, moet je echter eerst nog aan de slag met de volgende zaken:

  1. Kies een passende contentkalender tool

  2. Bepaal wie de content gaat onderhouden

  3. Vul de contentkalender in


Contentkalender tools

Er zijn honderden apps en websites te vinden waar je gemakkelijk een contentkalender kunt bijhouden. Door dit ruime aanbod vinden bedrijven het vaak lastig te overzien welke tool nu het beste bij hun werkwijze past. 

Voordat je het hele internet gaat afzoeken, is het verstandig om te bedenken wie de tool gaat gebruiken? Alleen jij, een paar collega’s of een hele afdeling? Begin op basis daarvan je zoektocht. 

Ook je meest gebruikte contentvorm kan de doorslag geven. Plaats je bijvoorbeeld vooral blogs of alleen podcasts? Er zijn tools die voor de ene contentvorm beter werken dan voor de andere. Tot slot is ook de prijsklasse van belang. Zo zijn er tools die maandelijks een paar tientjes kosten, maar er zijn er ook waar je jaarlijks meer dan duizenden euro’s voor neerlegt.

Vrijwel alle betaalde contentkalender tools zijn geautomatiseerd. Hierdoor wordt het bijhouden van de kalender ook een geautomatiseerd proces. Zodra alles correct is ingesteld, heb je er nauwelijks meer omkijken naar. 

Zo worden bij veel tools je social media berichten automatisch ingepland op de beste tijd, waardoor je zoveel mogelijk (potentiële) klanten kunt bereiken. Deze beste tijd wordt bepaald op basis van door het programma verzamelde data.


Tip! De meeste tools bieden een gratis proefabonnement aan van een aantal dagen of weken. Probeer eerst dit uit en bepaal op basis daarvan of de tool voldoet aan je wensen en eisen. 


Gratis tools

Wist je dat er ook gratis tools zijn voor het bijhouden van een contentkalender? Zo kun je in Excel heel gemakkelijk zelf een contentplanning maken. Het enige minpunt is dat het onderhouden van zo'n kalender grotendeels handmatig werk is. 

Dit kan tijdrovend zijn, vooral tegenover de automatische tools. Een contentkalender in Excel is echter ideaal voor bedrijven met een kleiner marketingbudget. Daarnaast is het ook handig om eerst mee te oefenen voordat je overstapt naar een betaalde tool.

 

Maak duidelijke afspraken

Voordat de contentkalender ingevuld kan worden is het belangrijk dat alle zaken goed in kaart zijn gebracht. Wie is verantwoordelijk voor de content binnen je bedrijf? Jijzelf of je werknemers?

Mocht je deze werkzaamheid uit handen geven, zorg dan dat de betreffende werknemers goed zijn ingelicht over hun taak. Zodat ze weten wat van hen wordt verwacht. 

Geef ook alléén deze werknemers toegang tot de contentkalender. Hierdoor voorkom je namelijk onnodige fouten of misverstanden. Wij adviseren een speciaal content team te creëren binnen je bedrijf.

 

Hoe stel je een content team samen

Geef elke medewerker binnen je contentteam een eigen functie, zodat de rollen goed verdeeld zijn. De verdeling van een sterk contentteam kan er als volgt uitzien:

  • Chief Content Officer: bedenkt content concepten en is eindverantwoordelijk voor alle content marketing binnen je team.
  • Managing Editor: zorgt dat de productie van de content verloopt volgens het concept van de Chief Content Officer en is het aanspreekpunt voor de Content Creators.
  • Content Creators: zijn bezig met het creëren, redigeren en optimaliseren van de content.

Een content team kan bestaan uit nog meerdere functies. Door bovenstaande rollen in te vullen heb je echter al een goede basis om mee starten


Vul de contentkalender in 

Zodra het contentteam is samengesteld, kan de contentkalender worden ingevuld. Probeer bij het inplannen zo ver mogelijk vooruit te werken. Het liefst een half jaar of zelfs een jaar vooruit. Het programma zorgt er zelf voor dat de content automatisch op het ingestelde tijdstip op de juiste media worden geplaatst. Een gevulde kalender creëert rust en overzicht. 

Het is verstandig om bij het invullen ook rekening te houden met belangrijke evenementen en feestdagen. Zet alle relevante gebeurtenissen in de kalender. Dit werkt namelijk als goede inspiratiebron bij het maken van nieuwe contentcreaties.


Focus op je passie

Alles geregeld? Dan kun je vanaf nu echt gaan profiteren van de voordelen van een contentkalender. Het duurde misschien even om alles uit te zoeken, maar je krijgt deze tijd dikwijls terug in de toekomst. Tijd waar je je volledig kunt focussen op je bedrijf. Op werkzaamheden waar je passie ligt, waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je goed in bent. Zie een contentkalender dan ook als een investering. Het is zeker de moeite waard en je werknemers zullen je er ook dankbaar voor zijn.  


Kom je er zelf niet helemaal uit? Maak een afspraak en we bespreken samen hoe wij je als contenmarketing specialisten door strategische planning, contentcreatie en organiseren en beheer van je (online) content uit de contentchaos kunnen halen.


Auteur: Fleur Stevens 

‹ Ga Terug